کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ فرآیندی است که در آن کسب وکارها با راهنمایی یک کوچ کسب و کار رشد کرده و پیشرفت کند.
بدین معنی که یک کسب وکار به کمک کوچ کسب و کار برنامهریزی کرده تا از نقطهای که قرار دارد به نقطهای که به عنوان چشماندازکسب وکار تعریف شده است، برسد. بیزینس کوچینگ یک خدمت آینده محور است.
و برای غلبه به مشکلات و توسعه در آینده طراحی شده است تا اقتصاد و صنایع مختلف را رشد دهد.
بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار چیست؟
شاید برای شما نیز این سوال مظرح شده باشد که بیزینس کوچینگ چیست و چه کاربردی در حوزه کسب و کار دارد. در پاسخ به این سوال می توان گفت کوچ کسب و کار نوعی مشاور است که در راه اندازی و رشد کسب و کار تخصص ویژه ای دارد اما دایره خدماتی که ارائه می دهد، بسیار گسترده تر از یک مشاور است. وظیفه یک بیزینس کوچ کمک به صاحبان مشاغل در تعیین اهداف تجاری و ارائه برنامه هایی برای تحقق آنها است.
به طور کلی، کار یک کوچ شامل به اشتراک گذاشتن ایدهها، مشاوره و کمک به متقاضیان برای طراحی برنامههای رشد افزایش درآمد و ارتقای شغل حرفهای شان است. آنها همچنین می توانند به کسب و کارها نقشه راه ارائه داده و مشاهدات، ابزارها و دیدگاه خود را برای کمک به آنها در مسیرشان ارائه دهند.
توجه داشته باشید که یک مربی خوب به سادگی به شما نمی گوید که چه کاری باید انجام دهید. علاوه بر این، ضرورت دارد که کوچ بیزینس یک شخص قابل اعتماد باشد که به صاحبان کسب و کار کمک کند تا راه درست را برای خود پیدا نمایند. استخدام یک مربی کسب و کار مانند داشتن یک شریک بسیار با تجربه در کنار شما برای مدیریت کسب و کار است. به تمامی خدماتی که کوچ کسب و کار برای راه اندازی و اداره هرچه بهتر به مدیران و صاحبان کسب و کارها ارائه می دهد، کوچینگ می گویند.
کاربرد و مزایای بیزینس کوچینگ چیست؟
در دنیای پر تلاطم و رقابتی امروز، به راحتی ممکن است مسیر رشد هر کسب و کاری به بیراهه برود و دلایل آن نیز به درستی مشخص نشود. وظیفه مربی کسب و کار، همراهی و راهنمایی شما در جهت اخذ تصمیمات صحیح است. همچنین مربیان کسب و کار ملزم هستند صاحبان مشاغل را به چالش بکشند تا نقاط قوت خود را توسعه دهند، نقاط ضعف خود را شناسایی کنند و در راستای کاهش آن ها اقداماتی را انجام دهند.
علاوه بر این، بیزینس کوچ، همواره مدیران را در راستای رشد فردی تشویق می کند. کوچ کسب و کار بر اهمیت رهبری در حرکت به سوی چشم انداز سازمان و ایجاد تیمی همسو با این چشم اندازها تاکید می کند.
بنابراین از یک کوچ کسب و کار انتظار می رود:
- سوالهای زیاد در جهت کسب اطلاعات مفید مطرح کند
- توصیه هایی ارزشمند برای رشد کسب و کار ارائه نماید
- مهیا کردن ابزاری که صاحبان کسب و کار نیاز دارند تا به رهبری مقتدر تبدیل شوند
- تقویت صاحبان و مدیران کسب و کار برای کار کردن روی نیازهای واقعی کسب و کارشان
-
افزایش اعتماد به نفس:
یک مربی خوب در عین حمایت و تشویق مدیران و صاحبان کسب و کار به آنها توانائی و اعتماد به نفس بالائی می دهد تا بتوانند به تنهایی نیز با مشکلات و چالش ها رو به رو شوند.
-
ارائه دیدگاهی تازه تر:
مربی را می توان ناظر جدیدی دانست که تجربیات گسترده ای دارد و می تواند نقاط ضعف هر سازمان را به خوبی شناسایی کند. آنها این کار را از طریق پرسش و تشویق به تفکر انتقادی انجام می دهند. بدین سان مدیران و صاحبان کسب و کار قادر خواهند بود تا با بهره گیری از نگرش و دیدگاهی متفاوت، به حل مسائل مختلف بپردازند.
-
کمک به خروج از ناحیه امن:
کار یک مربی همواره جستجوی راه حل های تازه برای همان مسائل قبلی است و به شما کمک می کند تا از دایره امن خود خارج شوید.
-
بهبود مهارت های رهبری:
یک مربی به صاحبان کسب و کار اجازه می دهد تا خودشان را بهتر شناخته، نقاط قدرت و ضعفشان را دقیق تر شناسائی نمایند و قدرت و مهارت رهبری شان را ارتقاء دهند.
-
پرورش بهره وری:
تمرکز به آنچه که انجام آن برای شما بهتر است، به طور قابل توجهی کارایی و انگیزه شما را بهبود می بخشد. یک کوچ با استفاده از این قانون به مدیران و صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا بهره وری خود را افزایش دهند.
-
کمک به کسب درآمد بیشتر:
یک مربی کسب و کار به مدیران و شرکت ها کمک می کند تا اهداف مالی خود را به وضوح تعیین نمایند و یک استراتژی محکم طراحی کنند تا اقدامات کلیدی در جهت رسیدن به اهداف مالی خود را به درستی انجام دهند. این امر منجر به افزایش سود و کسب درآمد بیشتر برای آنها می شود.
ثبت نام در دوره های کوچینگ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با ارائه مدرک معتبر:
انواع بیزینس کوچینگ چیست؟
پس از اینکه بررسی کردیم بیزینس کوچینگ چیست و چه وظایفی دارد، اکنون قصد داریم شما را با انواع بیزینس کوچینگ نیز آشنا کنیم. به طور کلی می توان گفت بسته به اهداف و اندازه سازمان ها، بیزینس کوچینگ را می توان به سه قسمت تقسیم کرد:
-
کوچینگ اجرایی:
بر توسعه مهارت های رهبری صاحبان کسب و کار و مدیران تمرکز دارد. بر اساس بیانیه های دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد، هدف از این نوع کوچینگ، ایجاد آگاهی و تسهیل فرآیند رشد و یادگیری است.
-
کوچینگ تیم:
هدف از کوچینگ تیم، پرورش استعداد اعضای تیم به عنوان یک کل منسجم در جهت بهبود عملکرد است. این امر شامل تقویت رابطه بین اعضای تیم و کمک به آنها برای همکاری با یکدیگر است. اگر محیط کار بهبود یابد، بهره وری نیز افزایش خواهد یافت.
-
کوچینگ سازمانی:
کوچینگ سازمانی چشمانداز وسیعتری دارد و به سازمان کمک می کند تا فرهنگی را توسعه دهد که با ارزشهای شرکت همسو بوده است و به اهداف استراتژیک خود نائل شود. در این حالت، دریافت کننده خدمات کوچینگ، تمام سازمان است.
ویژگی کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ
ویژگی منحصر به فرد کوچینگ باعث شده تا از سایر خدمات تراپی، مشاوره و منتورینگ متفاوت باشد.
کوچهای کسب و کار مانند یک راهنما عمل میکنند، اما تفاوتشان در این است که یک کوچ کسب و کار هیچوقت به شما نمیگوید چه کاری انجام دهید یا کدام راه را دنبال کنید بلکه با ایجاد عوامل زمینهساز جهت ارتباط با آگاهی درونی، باعث میشود
خودتان تصمیم درست را بگیرید و با برنامهریزی و اجرای آن اهدافتان را بطور موثرتری دنبال کنید.
مهارت کلیدی کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ
-
آینده پژوهانه
- دوره یزینس کوچینگ به هدف کشف دیدگاهها و بینش صاحب کسب و کار وارد عمل شده تا آنان را به واقعیت مبدل کند. ممکن است حتی به کارآفرینان کمک کند تا راه درست برای رشد و توسعه کسب وکارشان را مورد بررسی قرار دهند و اهداف روشنتری را دنبال کنند.
-
هدف محور
- هدفگذاری عامل دیگری است که برای صاحبین کسب وکار موثر واقع میشود.کوچ کسب وکار باعث میشود که صاحبین کسب و کار و کارآفرینان با اولویتبندی اهدافشان رشد کنند و به موفقیت بیشتری دست یابند.
-
بهبود روابط
- از آنجایی که نگهداری و پرورش روابط چه در زندگی شخصی چه در زندگی کاری بسیار مهم است، کوچ کسب و کار کمک میکند تا کارآفرینان بطور موثرتری با اطرافیان و همکاران خود ارتباط برقرارنمیاند.
- کوچ کسب وکار تنها کسی است که میداند مشکل ارتباطی افراد چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد.
- تحقیقات نشان میدهد که هوش هیجانی کارآفرینان برای رشد کسب وکارشان مهمتر از ضریب هوشی آنان میباشد. بنابراین کوچ کسب وکار میتواند با ارائه بازخوردهای مناسب باعث ارتقا سطح هوش هیجانی افراد بشود
-
ارتقا رهبری
ارتقا مهارت رهبری یکی از اهداف اصلی کوچینگ کسب و کار است. کوچینگ باعث میشود صاحبین کسب و کار در عین آگاهی بیشتر با دیگران همدلی کنند. این به این معنی است که دیدگاههای جدید، وقایع و اتفاقات را نسبت به سایرین بهتر درک کرده و نظرات دیگران را در امور لحاظ میکنند.
ضرورت و اهمیت این امر در این است که رهبران نباید دستورات را فریاد بکشند تا دیگران اجرا کنند بلکه کار گروهی با مشارکت کارمندان انجام خواهد شد.
بنابر گزارشات، یک رهبر خوب با تشویق پرسنل برای یادگیری از تجربیات گذشته و درس گرفتن از اشتباهات، مانع از وقوع دوباره آنها خواهد شد.
کوچ، به مدیر سازمان کمک میکند تا مهارت رهبری خود را با ارتقا مهارت ارتباطی، گوش دادن فعال،تشویق سختکوشی کارمندان و کنترل استرس و احساسات حاکم بر سازمان تقویت کند.
«بزرگترین راه برای تأثیرگذاری بر سازمان، تمرکز بر توسعه رهبری است. تقریباً هیچ محدودیتی برای سازمان وجود ندارد که افراد با استعداد را جذب میکند، آنها را به عنوان رهبر پرورش دهد و به طور مداوم آنها را توسعه دهد.»
جان ماکسول، نویسنده، مربی، سخنران پرفروش نیویورک تایمز و معرفی شده به عنوان محبوبترین کارشناس رهبری در جهان توسط Inc.
-
نظم شخصی
نظم شخصی را میتوان به عنوان توانایی حرکت رو به جلو و خودانگیختگی برای انجام امور و رسیدن به اهداف مشخص تعریف کرد. ایجاد نظم شخصی یکی از اهداف کوچینگ برای افزایش توانمندی، اعتماد به نفس، اعتقاد به خود و توانایی رسیدن به اهداف تعیین شده است.
کوچ کسب و کار با تشخیص و تعیین حیطههایی که نیازمند تقویت هستند و برنامهریزی اهداف و اندازهگیری میزان پیشرفت، افراد را در مسیر رسیدن به این نظم شخصی یاری میدهد.
یک کوچ کسب وکار اهمال کاری را از شما دور کرده و باعث میشود همواره شور شوق انجام امور را تا آخر پروژه مثل روز اول داشته باشید. تعهد به اینکه شما خارج از منطقه امن خود برای ساختن نظم شخصی تلاش میکنید، شاخصی است که کوچ کسب و کار آن را دنبال میکند.
جیم ران، کارآفرین، نویسنده و سخنران انگیزشی: «نظم و تعهد پلی است بین اهداف و دستاوردها.»
-
ساختن سیستم خودباوری
باور به تواناییهای خود در انجام امور و رسیدن به اهداف تعیین شده باعث میشود پایههای اعتماد و خودباوری تقویت شود.کوچ با بررسی گذشته شما مشخص میکند ریشه عدم اطمینان از کجا میآید و بعد از آن با تشویق و حمایت باعث برداشتن گامهای اساسی برای خودباوری خواهد شد. هدف کوچ این است که بفهمد چه چیزهایی باعث جلوگیری از موفقیت شما و دست کشیدن شما از اهدافتون میشه و بعد به شما کمک میکند که به آن غلبه کنید. رفتارهای خودتخریبگر را کنار بگذارید و دست از سرزنش خود بردارید. کوچ با تکنیکهای موثر به شما کمک میکند از الگوی منفی خود ساخته رها شوید و به خودباوری برسید.
توری سورنسون- نویسنده: «اولین و مهمترین فردی که باید بهش باور داشته باشید خودتان هستید.»
-
انگیزش
انگیزه باعث افزایش انرژی و تلاش کارمندان میشود. نشانهی یک رهبر موفق داشتن مشتریان راضی و کارمندان با انگیزه است. کوچ با ساختن ارتباطات موثر، تصدیق و تقویت تلاش کارمندان، ثبت بازخوردهای مثبت و افزایش احساس رضایت از خود در کارمندان احساس تعلق ایجاد میکند.
فرد دویتو: «اگر شما را به چالش نمیکشد پس تغییر هم نخواهد داد.»
-
افزایش خودآگاهی
خودآگاهی به معنی شناخت ابعاد مختلف شخصیتی خود از جمله صفات، رفتار واحساسات است. خودآگاهی به معنی شناختن خود بدون خودسرزنشگری است. هدف از شناخت خود افزایش اعتماد به نفس، خلاقیت و تصمیمگیری بهتر، ساختن روابط قویتر و برقراری ارتباط موثر میباشد.
کوچینگ با تکنیکهای مخصوص و پرسیدن سوالات مناسب باعث این خودآگاهی خواهد شد. سوالاتی که منتج به شناخت و درک بهتر خود میشود.
سان تزو، استراتژیست جنگ چینی: «خودت را بشناس و در همه جنگهای پیروز شو.»
-
آزاد کردن پتانسیل:
بهترین پتانسیل هرکس توانایی تبدیل شدن به بهترین نسخهی خود است. حتی بهترین رهبران هم بدون کمک نمیتوانند به بهترین نسخهی خود دست یابند. یک کوچ مهارتهایی که نیاز به ارتقا دارند را در شما شناسایی کرده و برای تقویت آن به شما هدف و انگیزه میدهد.
کلید رسیدن به بالاترین پتانسیل وجودی داشتن اشتیاق دائمی برای بهبود خود است. اما تنها یک کوچ است که نقاط قوت و ضعف شما را میتواند ارزیابی کند و برای رسیدن به اهدافتان شما را کمک کند.
چارلز شولتز- کارتونیست آمریکایی: «باری سنگینتر از پتانسیلهای شکوفا نشده برای یک فرد نیست.»
تکنیک های بیزینس کوچینگ چیست؟
کوچینگ یک روش کار است و کوچ ها برای انجام کارشان و دستیابی به اهداف تعیین شده از ابزارهای خاص و تکنیک های مختلفی استفاده می کنند. در ادامه به چند نمونه از تکنیک های بیزینس کوچینگ اشاره می کنیم:
۱- پرسشنامه مقدماتی: مربی یک پرسشنامه را می فرستد تا قبل از جلسه اول تکمیل شود. هر سوال مربوط به موضوع خاصی است و پاسخ ها به ایجاد مبنایی مناسب برای شروع کار کمک می کنند.
۲- سؤالات باز: مربی باید بداند که چه چیزی بپرسد تا مطمئن شود که بهترین تصمیمات و نتایج را در میان پاسخ ها می یابد.
۳- شنیدن فعالانه: توجه دقیق به آنچه دیگران می گویند در جهت افزایش تعاملات و استخراج اطلاعات مفید
۴- اهداف هوشمندانه: تعیین اهدافی مشخص، اندازه گیری شده، قابل تحقق و واقعی، تکنیکی است که به شما کمک می کند برنامه ریزی و اقدامات بهتری برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود داشته باشید.
۵- تمرین درخت زندگی: این تمرین، خودآگاهی و خود اندیشی را تشویق می کند و تصویری از تمام رویدادهایی است که می تواند بر زندگی اعضای تیم تأثیر گذاشته و به درک بهتر احساسات آنها کمک کند.
۶-افزایش انگیزه گروهی: این امر باعث افزایش تعامل بین اعضای تیم می شود که بهره وری را در محیط کار بهبود می بخشد. افزایش انگیزه گروهی می تواند از طریق ارتقای شغلی، اجرای ساعات کاری انعطاف پذیر و … حاصل گردد.
مخاطبان کوچینگ کسب و کار یا بیزینس کوچینگ چه کسانی هستند؟
در صنعت و کسب و کار، کارآفرینان، مدیران عامل بدلیل نداشتن هیچ گونه نظارت روی کارهایشان معمولا در بعضی نقاط خود را گیر افتاده احساس میکنند. بنابراین مخاطبان کوچینگ کسانی هستند که ممکن است ویژگیهای زیر را داشته باشد:
ویژگی های مخاطبان کوچینگ کسب و کار
- کارکنانی که بیشتر کار میکنند اما خروجی کمتری دارند
- نیاز به گسترش کسب و کار دارند اما با مشکلات مالی دست و پنجه نرم میکنند
- نیاز به راهنمایی و بازخورد دارند اما وقت کافی ندارند
- برای انجام برنامههایشان مدیرت زمان ندارند
کوچهای کسب و کار با مشتریان خود همکاری میکنند تا به آنها کمک کنند صدای درونی خود را بشنوند و تصمیمات دلخواهشان را بگیرند و با هدفگیری دقیق برنامهها را سرانجام برسانند.
بیشتر بخوانید: هرم مهارت های مدیریتی کسب و کار
ورود به حیطهی کوچینگ کسب و کار با بیزینس کوچینگ
تا اینجا به اهداف و وظایف بیزینس کوچ پرداختیم اگر ورود به این حیطه برای شما جذاب است باید بدانید که برای تبدیل شدن به یک بیزینس کوچ نیاز به زمان، تلاش و بدست آوردن اعتبار در صنعت تخصصی خود دارید.
علاوه بر این آموزش تخصصی برای ارتقا مهارتهای خود در این زمینه باعث افزایش اعتبار و رشد و سریعتر شما میشود. بنابراین در صورت تمایل میتوانید با مشاوران ما در تماس باشید تا بهترین انتخاب ممکن را برای شروع این حرفه جذاب داشته باشید.
خدمات بیزینس کوچینگ در دنیا چیزی میان ۸۵ تا ۴۲۵ یورو هزینه دارد. این هزینه بر اساس میزان قدمت و تجربه، حوزه تخصص، نوع اهداف تعیین شده هر کسب و کار و… متغییر است اما به طور میانگین می توان گفت استفاده از خدمات بیزینس کوچینگ چیزی حدود ۲۲۰ یورو هزینه در بر دارد. همچنین شایان ذکر است که بسیاری از مربیان با مشتریان عادی ممکن است در مورد هزینه خدمات ماهانه مذاکره کنند. این خدمات شامل تماس های منظم، جلسات مرتب و برنامه ریزی شده و ارائه جلسات مشاوره خصوصی می باشد.
بیشتر بخوانید: