طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، مهارتهای زندگی به توانایی انجام رفتار سازگارانه گفته میشود، به طوری که فرد بتواند با چالشهای زندگیاش کنار بیاید. مهارتهای زندگی یعنی ایجاد روابط بین فردی مناسب و مؤثر، ایجاد مسئولیتهای اجتماعی، انجام تصمیمگیریهای صحیح، حل تعارضها و کشمکشها بدون توسل به اعمالی که به خود یا دیگران صدمه زند.
مهارتهای زندگی تأکید بر قابلیتهای عملی و موفقیت دارند و از تحلیل نیازها و خواستههای اجتماعی و الزامهای روزمره و عادی زندگی استخراج میشوند؛ برخی از آنها به مهارتهای سازگاری و ارتباطات فرد، برخی به کارهای روزمره زندگی و برخی نیز به مهارتهای شهروندی مربوط میشوند.
سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۴ ده مهارت اصلی را مشخص کردهاست . این مهارتها نیز بهلحاظ ارتباط طبیعی بین آنها بهصورت جفتجفت طبقهبندی شدهاند که عبارتاند :
پیچیدگیها و تغییرات سریع زندگی بشری چالشهای فراوانی را در برابر او قرار دادهاست. چگونگی سازگاری با شرایط و دشواریهای ناشی از چالشهای زندگی، از دلمشغولیهای اصلی متخصصان این امر بهویژه در حوزه تعلیموتربیت و سلامت روان بودهاست. آموزش مهارتهای زندگی برای آماده نمودن افراد هنگام مقابله با مشکلات و ایجاد رفتارهای مثبت و درنتیجه دستیابی به زندگی موفقیتآمیز در سالهای اخیر مورد توجه دستاندرکاران نظامهای آموزشی و نظام سلامت قرار گرفتهاست.
مهارتهای زندگی باعث افزایش شادمانی و سازگاری افراد با موقعیت های زندگیشان میشود. از طریق رشد این مهارتها افراد یاد میگیرند که بهراحتی با دیگران زندگی کنند، احساس خود را با امنیت خاطر بیان کنند و به زندگی عشق بورزند . تقویت و آموزش مهارتهای زندگی بر رشد رفتارهای مثبت و کاهش رفتارهای منفی افراداثر میگذارد.
در حوزه تعلیم و تربیت آموزش مهارتهای زندگی به دلیل آمادهسازی افراد برای غلبه بر تنشها و مشکلات و نیز تاثیر آن بر بهبود زندگی فردی و اجتماعی بهعنوان بخشی از برنامههای درسی رسمی مدارس مورد تاکید متخصصان امر قرار گرفتهاست.
با توجه به اهمیت زیاد مهارتهای زندگی نیاز است که درمانگران با هر رویکردی که دارند ، بر این مهارتها تسلط یابند تا از طریق به کار گیری و آموزش این مهارتها در اتاق درمان به بهبود شرایط مراجعان خود کمک کنند. همچنین لازم به ذکر است که تمام کودکان و نوجوانان به مهارتهای حل مساله، تفکر خلاق، تفکر نقاد، ارتباط موثر با اطرافیان و سایر مهارتها نیاز دارند به همین خاطر آموزگاران و درمانگرانی که با این رده سنی سر وکار دارند باید با این مهارتها آشنایی داشته باشند. حتی درمانگرانی که با زوجها سروکار دارند نیز باید به شناخت این مهارتها بپردازند تا از طریق آموزش آنها به زوجین به بهبود و ارتقای کیفیت روابط زوجین کمک کنند. با توجه به اهمیت یادگیری این مهارتها موسسه روانشناسی دانشگاه تهران دوره مربیگری مهارتهای زندگی را برای شما عزیزان برگزار کردهاست. در طی این دوره تمامی مهارتهای ده گانه زندگی در قالب نظری و عملی به شما آموزش داده خواهد شد.
فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
بله به تمامی دانشپذیران مدرک معتبر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اعطا میشود.
بله جهت اطلاع از شرایط پرداخت اقساط با کارشناسان آموزش تماس بگیرید.
بله لینک آفلاین جلسات دوره و همچنین فایل صوتی کارگاه در اختیار شما قرار میگیرد.
جهت اطلاع از زمان برگزاری دوره با کارشناسان آموزش ما در ارتباط باشید.
sherafati
morabigarie-zendegi-sherafati
hadi