هوش به عنوان توانایی یادگیری ، درک مطالب انتزاعی و توانایی حل مساله تعریف میشود. بینه و سیمون هوش را قضاوت درست در برخورد با مسائل میدانستند و هدف اصلی مقیاس آنها مرتبط ساختن شکست تحصیلی با کمبود امکانات عقلی است. بعدها این مقیاس در دانشگاه استنفورد آمریکا ترجمه و استاندارد شد و به آزمون استنفورد بینه شهرت یافت. نسخه تجدید نظر شدهی این آزمون در سال 1986 انتشار یافت. جدیدترین نسخهی مقیاس استنفورد بینه ویراست پنجم آن است که همچون نسخه سال 1986 براساس الگوی سلسلهمراتبی هوش منتشر شدهاست . ویراست پنجم این مقیاس پنج عامل شناختی عمومی را میسنجد و برای هر عامل مجموعهای از فعالیتهای کلامی و غیرکلامی فرعی دارد. این پنج عامل شناختی عمومی عبارت اند از :
1- استدلال روان : شامل توانایی حل مسائل جدید که از طریق زیر آزمونهای مربوطه اندازهگیری میشود
2- استدلال کمی : شامل توانایی حل مسائل رقمی و کلامی و فهم مفاهیم عددی بنیادی
3- پردازش دیداری : شامل توانایی دیدن رابطه بین اشیا، تشخیص جهت فضایی و تحلیل الگو
4- حافظه کاری : شامل توانایی پردازش و نگهداری اطلاعات کلامی و غیرکلامی و تفسیر آنها
5- دانش : شامل توانایی جذب اطلاعات عمومی انباشتهشده طی زمان از طریق تجربه در خانه ،مدرسه ،کار یا درمجموع محیط
این ویراست دارای همسانی درونی بسیار زیاد (9/0) است و از پایایی بازآزمون و پایایی توافق نمره گذاران بالایی برخوردار است.نمره کل هوشبهر این ویراست شبیه آزمون های وکسلر بوده و همبستگی هوشبهر این دو آزمون بین 78/0 تا 84/0 می باشد. این آزمون می تواند کودکان سرآمد، عقب مانده ذهنی و کودکان مبتلا به اختلال یادگیری را پیش بینی کند و برای توضیح پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کاربرد دارد.
شما با شرکت در این کارگاه با ساختار درونی این مقیاس آشنا میشوید و کاربردهای بالینی این آزمون را میآموزید.
فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم
بله به تمامی دانشپذیران مدرک معتبر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اعطا میشود.
بله جهت اطلاع از شرایط پرداخت اقساط با کارشناسان آموزش تماس بگیرید.
بله لینک آفلاین جلسات دوره و همچنین فایل صوتی کارگاه در اختیار شما قرار میگیرد.
جهت اطلاع از زمان برگزاری دوره با کارشناسان آموزش ما در ارتباط باشید.
kamkari